Senaste aktiviteter

Berättelsen om Kungsholmen

Torsdagen den 10 oktober fick vi lyssna till kulturforskaren Inga Lena Ångström Grandiens berättelse om Kungsholmen.  Ett 50-tal personer, som först satte i sig Kerstis fantastiska soppa, fick höra en mycket intressant historia om utvecklingen under olika tidsepoker, från 1400-talet fram till idag, med ett stort antal historiska bilder. Från Munklägret via ett tänkt Västermalm och Svältholmen till Kungsholmen, med varierande ägare. Från lantliga idyller och stora gods till stora industrier och nu nästan totalt explosivt bostadsbebyggande. Öns fysiska tillväxt genom landhöjning, utdikning och fyllnadsmassor längs stränderna är dramatisk. Vi kände den stora oron för de senaste och tänkta förtätningarna som kan förstöra den varierande miljön och skapa ett Manhattan, utan Cenral Park.

 

Nedan visas några bilder från kvällen.

 

  alt         kh.jpg

                   Inga Lena 2013                                                                                   Kungsholmen 1754

 

 

      Intresserade lyssnare

 

CIMG1687.jpg   CIMG1692.jpg

 

CIMG1679.jpg   CIMG1680.jpg

 

 

CIMG1682.jpg   CIMG1693.jpg

Höstens första utställning september 2013

Höstens första utställningar har vernissage den 7 september klockan 14.00. Det är även de första utställningarna på nya kajplatsen Kungsholms Strand 121 samt premiär för första extra öppet en söndag.

Välkommen även 8 september 14.00 – 16.00 Utställningarna pågår till den 2 oktober.

I stora galleriet får ni se grafik av Unn Magnussen

alt

 

 

 

 I aktersalongen finner du teckningar, måleri och grafik av Ulrika Hembjer

alt

Torsdag 19 september

 

 

Höstens första soppatorsdag med musikunderhållning

 

Vid vårens sista “Sista tisdag” hade vi en finsk gitarrist, Tuomo Autio, som medverkande i jammet. Han visade sig även vara en bra bluessångare. Detta uppmärksammades av klubbmästaren och Tuomo blev inviterad att göra ett eget program för klubben.

 

Den 19 september var det dags.

 

Det visade sig att Tuomo inte bara var bra på att sjunga blues. Den tyvärr ganska fåtaliga publiken  fick lyssna på en hel rad amerikanska evergreens. Någon uttryckte att det var ett bra urval ur ”The american songbook”. Vi fick återigen även uppleva virtuost gitarrspel samt ett antal svenska låtar.

 

Tuomo får gärna komma tillbaka, men då måste han avnjutas av en väsentligt större publik.

Pråmen var i alla fall en av hans första arenor efter återkomsten till Norden från en flerårig turné i bl.a. USA kan klubbmästaren berätta.

 

Klubbmästaren

 

Några bilder från kvällen.

 

 

 

IMG_0348.jpg

 

IMG_0346.jpg

 

 

 

 

Surströmmingsfesten 1 oktober

 

 

Denna tisdagkväll på båten med surströmming i fokus blev en succé. De som gjorde kvällen till en höjdare var Jan och Anita, Åsa, Barbro, Lasse och inte minst Björn med alla ”surströmmingsvisorna”. 

 

Ett 30-tal inmundigade Mannerströms fiskar.

 

Här nedan några bilder från festen.

IMG_0368.jpg   IMG_0374.jpg

 

 

IMG_0367.jpg

 

                Håkan och Nina hade en ”svettig” kväll.

 

 

 

 

Hänger i baren

Grafiskt blad av okänd mästare

 

hänger i baren och väntar på bättre tider.

 

Kanske den hamnar hemma hos dig. Lägg ett bud!

 

Vem vet; det kan vara en Eric Olsson, Halmstadsgruppen.

Vi är osäkra. Huvudsaken är att du gillar bilden.

 

Vi börjar på 300:-  så får vi se vem som bjuder högst.

 

alt

 

 

Torsdagen 12 september

 

 

Vid den första torsdagssoppan efter sommaren och flyttningen till Kungsholmsstrand och Bar(n)husviken kom Johan Fock för att berätta om Karlbergs historia och nuvarande verksamhet.

 

Johan har varit lärare för kadetterna på Karlberg och är nu slottsfogde och ansvarig för bl.a. alla visningar och fester på slottet. Numera är det inte bara kadettbaler, som är högtidliga där utan försvaret och regeringen har ett antal representationsmiddagar i lokalerna. Dagtid pågår fortfarande utbildning av officerare. Förr var det bara arméns officersutbildning. Nu är det utbildning för alla vapenslag.

 

Johan började dock att berätta om hur slottet kom till och byggdes ut. Det började med Karl Gyllenhielm, oäkta son till Gustaf Wasas son Johan. Om hans öden fick vi höra mycket bl.a. om en långvarig fångenskap i Polen under Kung Sigismunds tid. Vi fick även höra att Gyllenhielm fick alla heta, som togs om hand av sina kungliga fäder. Denne Karl G. blev dock så småningom en av Drottning Kristinas förmyndare. Efter Karl Gyllenhielm kom slottet att tillhöra familjen de la Gardie. Då byggdes slottet till med bl.a. två flyglar mot sjösidan. Under Karl XI drogs slottet i och med Reduktionen in till staten.

Karl den XII växte upp här men även hans mor Ulrika Eleonora var mycket fäst vid slottet. Det sägs att hon spökar och busar med vakterna.

 

Gustav III startade här världens äldsta ännu fungerande militärakademi för utbildning av officerare. För det ändamålet byggdes slottet till med de två längorna längs vattnet, vilka innehåller bostäder för kadetterna.

 

När nu Johan har blivit medlem i vår klubb har vi fått löfte att han skall ordna en visning av slottet för oss, om intresse finns.

Det gör det väl?

 

Det tror klubbmästaren

 

Nedan visas några bilder från kvällen.

 

 

 

IMG_0329.jpg        

 

       Föreläsare och klubbmästare

 

IMG_0331.jpg  IMG_0332.jpg