Denna färgetsning är gjord av Ulli Evans. Titeln på bilden kan du läsa på bladet. Om du anser det vara en fin bild eller ej kan du se och avgöra själv om du tittar i vaggan i galleriet den här månaden. Om du vill köpa den så kostar den 1.500:-

Denna färgetsning är gjord av Ulli Evans. Titeln på bilden kan du läsa på bladet. Om du anser det vara en fin bild eller ej kan du se och avgöra själv om du tittar i vaggan i galleriet den här månaden. Om du vill köpa den så kostar den 1.500:-

är motivet på månadens auktionsverk.
Något att hämta hem för den som bjuder högst.
Listan där du skriver belopp och ditt namn finns i baren
där du även kan se bilden.
Bilden är en torrnålsgravyr som är akvarellerad.
Tordagen den 26 september STOR SUCCÉ FÖR BENGT PEDER OLROG OCH HASSE ARNBOM
när de genomförde Bengts program om och med pappa Ulf Peders musik.Hasse inledde med att berätta om alla kända artister som genom åren har framfört Ulf Peder Olrogs visor. Det fanns knappast någon av storheterna inom Svensk underhållning, som då inte blev nämnd.
Bengt berättade sedan hur det gick till när hans pappa skrev sina visor. Han uppmärksammade aktualiteter som han tyckte behövde ifrågasättas och gjorde sedan underfundiga parodier om dessa. Vi fick även höra en rad med exempel på detta.
Det var spännande att notera hur svenska folket har tagit till sig texterna. Vid nästan varje visa var det många i publiken som inte kunde låta bli att nynna med. Det gällde t.ex. Bergakungen, Kom och köp konserverad gröt, Herr Ågren, Rumba i Balders hage, De TV-tittande ungdomarna, Att göra som Svenssons gör och Ubåten i Fyrisån.
Bengt fick dock även med några visor, som knappast någon i publiken kände till, som ”Köttet på Östermalmstorg”, vilken bl.a. Monica Zetterlund framförde som glädjeflicka. Familjen Olrog bodde vid Östermalmstorg och Ulf Peder uppmärksammade att Östermalmshallen efter stängning medförde en del skumraskförsäljning på torget, vilket han genast skrev om.
Bengt berättade att det förekom mycket annan musik i familjen än den som Ulf Peder skrev.
Bl.a. var Ulf Peder mycket förtjust i tradjazz.
Bengt visade sig vara en mycket driven pianist och i hans ackompanjemang fanns därför flera inslag av både ragtime och tango. Hasse Arnboms ackompanjemang på gitarr gav därtill fint stöd till Bengts sång.
Allt var så medryckande arrangerat att tiden glömdes bort och det var med tvekan en vätskepaus lades in efter en dryg timme.
När publiken sedan efter ytterligare många fina visor av Ulf Peder ändå ville ha ett extranummer, visade det sig att även Bengt Peder kunde skriva fin musik. Han framförde en tango, som han skrev under en längre tids vistele i Buenos Aires. Den återgav så väl den Argentinska känslan för tango att undertecknad helt lyriskt återupplevde en egen tangokväll på plats för ett antal år sedan.
Tack Bengt Peder och Hasse för en fin underhållning
Hälsar klubbmästaren.

Bilderna ovan har tagits av Lars Gunnar (Larsa) Johansson

I måndags den 25 november besökte Lantärnan Lennart Carlheim Gyllensköld och Susanne Grundell i deras vackra hem Stora Sjövillan i Äppelviken.
Vi var 16 intresserade som först fick höra Lennart berätta om sin konst och förevisa många vackra bilder. Sedan var det Susannes tur. Hon är textilformgivare och visade oss många av sina handtryck med egna mönster.
Efter visningen fick vi god fisksoppa som Lennart tillagat. En härlig eftermiddag, vilket framgår av bilderna nedan:

Nordens Ljus Konstförening Lantärnan – som för övrigt snart skall upphöra, mer om detta senare – har satt en ära i att uppsöka kulturevenemang i närområdet.
Nu har pråmen Nordens Ljus nyligen ”förhalat” till Kungsholmen och igår gjorde vi ett besök där. Lite längre bort på Kungsholms Strand, där vi nu ligger förtöjda, har vår konstnärsmedlem BIP Britt Ingrid Persson sin skulptur-ateljé. BIP tog vänligt emot tio intresserade och berättade oerhört spännande om tankar och teorier kring sitt arbete, tidigare utställningars idéer och pågående arbetens skisser och utföranden.
Tänk att ett så knappt tilltaget utrymme kan rymma så mycken storslagen konst. Bland annat betraktade vi en vidunderligt stor och vacker kopia av den lilla skulpturen Venus från Millendorf.
Synd du inte var med!
Nästa år hoppas vi att Nordens Ljus Galleri kan visa en utställning av BIPs verk. Välkomna då.
Jane
Här några bilder från besöket

