Senaste aktiviteter

Berättardags, torsdagssoppa och historieberättande

var det den 14 november. Uppslutningen var väl inte överväldigande men gav möjlighet åt deltagarna att njuta av den förtätade miljön i baren.

Några dockor sågs inte heller till. En del historier var dock så osannolika att vi kan bekräfta att verkligheten ibland över träffar sagan. Berättarglädjen var det inget fel på trots att ämnet ibland var i grunden tragiskt t.ex. om begravningar.

När uppmuntringspriset, den sedvanliga skumpaflaskan, delats ut till Britt Ru för hennes initiativ att inleda berättandet var det således svårt att få stopp på deltagarna. Det illustreras väl av den bifogade bilden.

Dessutom bör tilläggas att det var synd på den mycket välsmakande soppan att så få fick njuta av den. Förhoppningsvis kunde det som blev över sparas för att senare avnjutas av barbesökare tycker

Klubbmästaren

Berättardags.jpg

Måleri och grafik av Björn Krestesen och Sallamari Rantala i november 2013

Vernissage lördagen den 2 november 2013 kl. 14.00. Fram till den 27 november kan du se den här utställningen. Björn visar sitt måleri i stora galleriet och Sallamari hitttar du i akersalongen, där hon visar grafik.

Björns namn på sin utställning är: ”En bildarkeolog fortsätter att leta”. Han beskriver sitt arbete med konsten med följande text:

"Jag arbetar som ett slags bildarkeolog, letar och skrapar i minnesfragment, tills det börjar likna något som jag tycker mig ha sett och upplevt. Livskraft fascinerar mig, och jag är i första hand intresserad av att se, lyssna, förstå och påstå. För mig innehåller bra konst energi, baserad på närvaro och personlighet, ett resultat av att utövaren bottnar i sitt eget uttryck och just där hittar sitt konstnärliga DNA. När vi ser konst svarar vi ofta ja eller nej. I båda fallen är det fråga om kommunikation. Skräcken däremot, allmänmänskligt och inom konst, är likgiltighet. Låt oss undvika den!”

Här får du se prov på två av Björns bilder:

alt
Konstruktion i det gröna

alt
Dukningen.

Från Sallamari har vi inte någon text men hon kommer säkert att berätta om sin konst på förhandsvisningen för medlemmarna och på vernissagedagen.

Här kommer prov på hennes bilder. Dessa heter Grottor. På finska Luolat  1 + 2.

alt

Nordens Ljus årliga Golftävling 2013

Måndagen den 26 augusti var det dags för Nordens Ljus Klubbens årliga golftävling. Denna gång gick den av stapeln på Haninge golfklubb.

 20 personer spelade i den strålande sensommarsolen. Vinnare blev inte oväntat Christer Andersson från Ågesta. Han hade samma poäng som den också duktiga Lena Erksson från Haninge med något högre handikap. Trea blev Anna-Lena Holm från Tyresö golfkubb.

 På kvällen blev det prisutdelning i anslutning till buffé i den ”nyflyttade” pråmen som numera ligger vackert i Barnhusviken vid Kungsholms Strand.

 Nedan de lyckliga vinnarna. 

alt

Ny medlemmars kväll 17 oktober 2013

Sällan har så många informerat så få.

Torsdagen den 17 oktober hade det senaste årets alla nya medlemmar och deras faddrar inbjudits till en Come together-afton. Påminnelsen hade visserligen skickats ut i senaste laget, men kvällen har annonserats på hemsidan och i utsända månadsblad långt i förväg.

Nu var det två ganska nyblivna medlemmar som dök upp tillsammans med sina faddrar.

Dessa två fick en grundlig genomgång av klubbens och bolagets historia och verksamhet av ett stort antal ansvariga för pråmägaren/bolaget, galleriet, baren och klubbmästeriet.

Främst av allt fick de nya medlemmarna presentera sig för de närvarande medlemmarna och för varandra. Gudjon Hallgrimsson hade vi redan tidigare lärt känna som kassaspecialist, när den i baren strejkade vid senaste månadsfesten. Tack för det!

Anita du Pau visade sig vara en personalansvarig myndighetsperson med kulturella intressen.

Välkomna i vår krets.

Mellan varven blev vi alla underhållna av den gamle medlemmen och välkände trubaduren Pierre Ström. Se bilden. Det är dock inget äpple han har på huvudet. Det blev således ingen tävling i armborstskytte. Pierre var i god form så de som hade kommit särskilt för att höra honom blev inte besvikna.

Pierre_Ström_vid_nya_medlemmars_kväll.jpg

Hälsar Ulf du Rietz

Så lyckad blev sista tisdan i oktober 2013

 Sista Tisda’n 29 oktober blev en ovanligt lyckad jazzkväll, man kan nästan kalla det för succé.

Leo Lindberg hade denna kväll samlat ett bra gäng, Erik Söderlind på gitarr (bäst i Sverige?), Chris Montgomery på trummor och Björn Lundén på bas.
Vi, ett 40-tal (SIC!) förväntansfulla lyssnare, fick som vanligt en dos av högklassig jazz framförd med bravur. Stämningen var på topp!
Efter en timmes spel var det dags för kvällens jammare att hoppa in och det var många som ville spela:
  • Martin Höper bas
  • Jerker Halldén tenorsa
  • Pelle Andersson tenorsax
  • Bosse Skuba piano
  • Terje Lundén gitarr
  • Tumo Autio gitarr och sång
Musiken fortsatte långt in på kvällen i olika grupperingar. Alla vi som var där gick hem nöjda efter en härlig upplevelse.
Text och bild Lars-Gunnar ”Larsa” Johansson.

NJ131029_jazz_03_publik.jpg

Publiken med klubbmästaren