Senaste aktiviteter

MUSIKALISK SOARÉ MED HOLIDAY SINGERS

Torsdagen den 7 februari fick vi njuta av en musikalisk soaré, som genomfördes av Holiday Singers. Holiday Singers är en sångkvintett med följande medlemmar:

Cristina Taube, Ny sopran med operautbildning

Vivian Rössner Weike, Alt med lång körerfarenhet

Björn Hagerman, Tenor som även spelar tvärflöjt

Olle Bolander, Baryton som även spelar violin och basfiol

Håkan Åkerstedt, Bas som även anger tonen och spelar tradjazz på piano

Deras förebild och vänner är The Real Group.

För ett och ett halvt år sedan hade de med sig en sånggrupp från Argentina. Den här gången framförde de själva en del sydamerikansk musik, (bl.a. en tango av den legendariske tonsättaren Piazola) som inledde föreställningen. Det fortsatte med en månskensserenad från/om Rio. Sedan hamnade vi med Evert Taube i Guatemala. Där ingick även roliga utklädningsnummer och instrumentala inslag. Via Mexico reste vi vidare till Spanien för att slutligen få lyssna till musik med inspiration från den Franska Rivieran. Det var en härligt genomförd musikalisk resa inom en timme. Tyvärr var det få medlemmar, som hade hittat ner till pråmen. Ryktet hade dock gått på stan så det blev en hel del gäster, varav några bad om ansökningshandlingar för att bli medlemmar.

Tack Holiday Singers!

Ulf du Rietz

alt alt

 

 Vivian och Håkan spelar                              Alla fem

 fyrhändigt 

 

 

 

Vårens Första Sista Tisda

 

Vi var en liten men entusiastik publik under vårens första jazzkväll med Leo Lindberg vid pianot. Med sig hade han Per-Ola Gadd bas och Jesper Kviberg trummor. Vilket gäng! 
Vi fick bl.a. höra ”I want to be happy” och ”But beautiful”.
 
Under kvällen kom det sedan ytterligare några musiker och förstärkte: Bo Lindenstrand altsax, Hans Ling altsax och Rolf Arntsen piano.
 
Vi fick också höra skön sång av:
– Eleonor ”Elli” Holm ,ett nytt ansikte för Nordens Ljus,  som bl.a. sjöng ”What a difference a day make”. Härlig röst. Hon har sjungit in en kritikerrosad CD.

– Ulrika Murray, välkänd för oss ”diggare” sedan tidigare.
 
Som vanligt blev det en lång kväll!
 
Lars-Gunnar ”Larsa” Johansson

alt alt alt

 

alt alt

 

alt alt alt

 

alt alt

 

 alt alt

 

alt   

Auktionsverk

”Blommans skugga”

En akvatintetsning av Vilija Lioranciené hänger nu i baren och väntar på att få komma hem och pryda en vägg i ett hem nära dig.

Vad tycker du att den är värd?

Skriv ditt bud på listan och bilden kan bli din till ett pris som du själv valt.

alt

Jonny Goetzinger med vänner

VÅRA NYA MEDLEMMAR VISADE SIN FÖRMÅGA VID TORSDAGSSOPPAN

 

Torsdagen den 24 januari ställde vår sedan i höstas nye medlem Jonny Goetzinger upp igen med ett visprogram. Den här gången hade han med sig några mycket begåvade vänner.

Det var sångerskan Felicia Buijs, flöjtisten i Stockholmssymfonikerna Sven Åberg och trummisen Michael Hurtig med sin rytmlåda.

Med undantag av en visa av Karl Johan Vallgren var all musik av eget fabrikat. D.v.s. texter och den mesta musiken skrivna av Jonny samt några melodier skrivna av Sven Åberg.

Jonny sjöng som vanligt härligt och med stor intensitet men kanske ännu bättre var duetterna med Felicia.

För en gammal bluesentusiast, bortskämd av Britt Lindroths uppträdanden på Ljuset, var det en enastående upplevelse att upptäcka att vi här har en ny bluesartist bland våra medlemmar. Det var även ett klockrent samspel mellan Felicia och den lyhörda flöjtisten.

Jag har dessutom noterat att hon gillar sitt medlemskap. Redan på lördagen var Felicia tillbaka för att visa upp den fina miljön för sin far. Även Sven Åberg har markerat att han trivs hos oss. Han var t.ex. med oss redan på julmarknaden då Jonny och han spontant underhöll i Baren.

Tyvärr bestod publiken bara av ett tiotal medlemmar samt ett antal anhöriga till artisterna.

Jonny och hans vänner hotade därför att snart komma igen, för att bli mer kända bland medlemmarna. Det hotet skrämmer inte klubbmästaren, som glatt säger välkomna åter.

Jag vill i stället tala om, att vi även vid Sista Tisdagarna har ett antal nya förmågor att lyssna på. Leo är, trots sin ungdom, redan väletablerad liksom hans kompmusiker, men det är inte ovanligt att det tack vare Leo ramlar in nya sångerskor för att delta i jammet.

Berättar en mycket nöjd

Ulf du Rietz

alt 

Duett på hög nivå

 alt

 Felicia trivs på Ljuset                                                                                                                                                    

 

alt 

Flöjtisten Lars

 

alt

                                                                                     Micke med rytmlådan

Gunnar Adler Karlsson

Gunnar Adler-Karlsson drog återigen fullt hus

 

Årets premiär för soppatorsdag hade vi Gunnar Adler-Karlsson på programmet. Det smakade succé redan från start. Fullt hus och tömd soppakastrull.

 

Kvällens tema var: Har ens makthavarna någon fri vilja? Gunnar har ju aldrig varit rädd att sticka ut hakan utan gillar att utmana sin publik. Redan i inledningen, när han hävdade att världsekonomin styrs av en grupp judar exemplifierat av Bankgruppen Goldman-Sachs samt att de skickligaste uppfinnarna bakom världens förstörelsevapen har varit judar, sågs ett antal rynkade pannor i publiken.De blev inte färre när Gunnar fortsatte med att tycka att det var dags att sluta påminna den tyska befolkningen om judeförföljelserna under Det andra världskriget.

 

Stämningen lättade något när Gunnar påpekade att majoriteten av dagens tyskar inte var födda när det skedde utan kanske barnbarnsbarn till den ansvariga generationen. Att Hitlers makt samt judehatet i Europa dessutom berodde på illa bedriven politik av makthavarna i det första världskrigets vinnarstater återförde åhörarna till någorlunda lugn.

 

Vi fick sedan en undervisning i vår kulturs plats i världshistorien med start i Mesopotamien och Egypten där fred hörde till ovanligheterna. Behovet av att mätta en ständigt ökande befolkning har gjort erövring av mark genom krig till något regelbundet återkommande.

 

Gunnar tog även exempel från sin senaste bok: Lärobok för en global framtid.Där hävdar han att krig mer är ett resultat utav hunger än av ondska. Människan har dock flera behov att mätta än av föda. En viktig drivkraft är även behovet av sex men även hunger efter makt är även en viktig drivkraft.

 

Den utmätta timmen för framträdandet rymde ytterligare en hal del tänkvärdheter.

 

När den var slut verkade publiken mycket nöjd och många utnyttjade möjligheten att tillskansa sig något exemplar av Gunnars medförda böcker.

 

Gunnar Adler-Karlsson bor sedan många år på Capri en stor del av året där han bl.a. vårdar sin Filosofiska park. Han berättade dock för klubbmästaren att han i framtiden räknade med att stanna i Stockholm en större del av året och då även skulle komma att utnyttja sitt medlemskap i Nordens Ljus.

 

Välkommen önskar

Ulf du Rietz

 

alt alt

 

alt alt