Senaste aktiviteter

Klubbens årsmöte

I lördags den 23 mars höll klubben sitt årsmötet inför ett 80-tal medlemmar.

 

Valberedningens förslag till omval av Britt Lindroth, Anders Holm och Ulf Du Rietz godkändes av årsmötet liksom nyval av Elisabeth Ståhlbåge till ordförande och Bo Thorstorp som ledamot. Håkan Larsson och Börje Claeson hade avböjt omval.

 

Efter årsmötet informerade Åsa Ekman om ”Kajplatsjakten” i ord och bild. Många frågor ställdes. Mer information finns på hemsidan under fliken Pråmflytten. Information från ”Kajplatsjakten” finns som en Pdf-fil. Denna sida kommer att uppdateras efter hand som ny information finns.

 

Efter mötet intog ett drygt 60-tal medlemmar buffe i matsal och Aktersalong.

 

 img 0573

 

Håkan och Börje avtackas.

 

Torsdagen 11 april

INTE BARA EVA ENGLUND UTAN ÄVEN DEN SVENSKA GLASKONSTENS HISTORIA

fick ett 25-tal medlemmar och gäster sig till livs på Nordens Ljus torsdagen den 11 april, när designern och konstnären Nicke Gustavsson stod för programmet.

 

Det har blåsts glas länge vid en rad Svenska glasbruk, men det var i stort sett servisglas. Det var en konst som gick i arv hos generation efter generation glasblåsare. När Eva Englund, som var född på 1930-talet började på konstfack fanns det ännu ingen utbildning i glaskonst, Hon utbildade sig därför till keramiker, vilket hon fortsatte med hos Carl Malmsten på Capellagården. Där fanns då Nicke som lärare. Därefter började Eva som designer på Pukeberga, där det tillverkades både keramik och glas.

 

Så kom hon att intressera sig alltmer för glasdesign. Bl.a utveckade hon tekniken att måla på glas i form av flera servicer.

När hon sedan fortsatte till Orrefors hade hon med sig den tekniken vilket inte där var särskilt uppskattat. Hennes serie Maja sålde dock mycket bra och sysselsatte en hel stab av målare. Genom Orrefors fick hon både kontakt med en rad skickliga glaskonstnärer och tekniska resurser i kombination med skickliga blåsare. Där fanns bl.a. Vicke Lindstrand, som hade börjat utveckla den s.k. Graalglastekniken, vilken Eva vidareutvecklade till fulländning.

 

Nicke berättade för oss hur den gick till samt hade med sig och förevisade både ett ämne och en färdig vas.

 

Slutligen fick vi höra om hur Eva startade en egen tillverkning och även gick vidare till nya tekniker med väldigt enkla och rena former både med klarglas och mjölkvitt glas. Eva dog redan i 60-årsåldern men hennes glas lever vidare och handlas ofta på auktion.Nicke bidrar med att i en del av sina målningar avbilda hennes graalglas.

 

Tack för en fin kväll.

 

Klubbmästaren

 

 

   NJ130411 Nicke G 004    NJ130411 Nicke G 006  

 

  NJ130411 Nicke G 002     nj130411 nicke g 003

 

 nj130411 nicke g 007

               

 Bilderna har tagits av Lars-Gunnar ”Larsa” Johansson

 

 

 

 

 

  

 

 

Månadsfesten 5 april

På månadsfesten den 5 april var den enda sittningen fullbokad med folk såväl i Matsal som Akter och Galleri.

 

Det serverades toast på lax och räkor och ugnsbakad röding med skaldjurssås och dillpotatisstomp.

 

De båda konstnärerna Jim Axén och Christina Rundqvist Andersson presenterade sina alster inför en lyssnande skara.

 

Sedan var det dans till ”Dambergs Trea” d v s Britt Damberg med Rune Öfwerman, Per Nilsson och Jesper Kviberg.

 

Nedan visas några bilder från festen

 

 

Bild 5  Bild 1

 

      Musiken

 

IMG 0605    IMG 0611  IMG 0604

        Dansen

 img 0590     IMG 0614  IMG 0597

 

         Konsten

 

 

 

 

B

Torsdagen den 21 mars 2013

 

Torsdagen den 21 mars fick de medlemmar som infunnit sig till torsdagssoppan höra berättelsen om HUR DEN KINESISKA TERRACOTTAARMÉN KOM TILL SKEPPSHOLMENS BERGRUM. Berättade gjorde informationschefen för Världskultur Muséerna, där Östasiatiska muséet ingår, Peter Skogh. Det var en fascinerande berättelse om hur en mångmiljonsatsning kunde genomföras trots att muséets budget bara tillät en liten del av kostnaderna.

Det gällde att hitta sponsorer, kan man tänka. Museiledningen valde dock att närma sig näringslivet på ett nytt sätt. Företag, som kunde bidra med kunnande eller teknik, som passade, kontaktades. De erbjöds att medverka i genomförandet mot att de fick använda  utställningen som mötesplats för sina marknadsföringsaktiviteter.

 

En viktig del var försäljningen av biljetter i en takt som motsvarade vad utställningen kunde hantera i form av besökare.

 

Man räknade med att det behövdes 150 000 besökare för att satsningen skulle gå ihop. 120 000 besök skulle medföra en förlust, som man kunde hantera. När utställningsperioden var slut hade man dock räknat in 350 000 besökare och en storsuccé. Det innebar att man kunde fortsätta på den inslagna linjen och nästa utställning blev INKAGULDET. Även den utställningen blev lyckad även om resulatet hamnade långt ifrån Terracottaarméns.

 

Nu står nästa utställning om Afrikas kulturskatter på tur att snart öppnas. Kanske kan vi få höra om den om ett år?

 

Peter Skogh var i alla fall nöjd med att bli medlem i Nordens Ljus. Han och kollegan på Nationalmuseum brukar mötas på Harö Krog. Kanske kan även kollegan bli medlem?

 

Det är båda välkomna

 

Hälsar

 

Klubbmästaren

 

peter skogh frn vrldskultur museerna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Torsdagen den 14 mars

Torsdagen den 14 mars återkom trubaduren Tomas Edström. Med sig hade han basisten Janne Bumba och Rolf Bergström på dragspel kända från Trio med Bumba, bandet som ett år hade Beatles som förband när de turnerade i parkerna.  Vi fick ta del av en del av programmet för Taubesällskapets årsmötesfest, som gick av stapeln lördagen den 16 mars.

 

Underbar musik, Taube, Cornelis, Sjöberg m fl. Publiken var entusiastisk, applåderna ville aldrig ta slut.

 

Nedan visas bilder som vår fotograf Lars Gunnar ”Larsa” Johansson tagit.

   

  

 

 

NJ 130314 Tomas 005 Janne Bumba      NJ 130314 Tomas 002 Tomas Edstrîm

 

NJ 130314 Tomas 006 Publiken

 

 

NJ 130314 Tomas 007   NJ 130314 Tomas 003 Rolf Bergstrîm

 

 

                               

 

 

Utställare i mars 2013

Färgstarkt måleri  presenteras i både stora galleriet och i aktersalongen under mars 2013.

 BJÖRN WESSMAN – Vägen till bilden – grafik, teckningar och måleri

VÄGEN TILL BILDEN – Languedoc i sydvästra Frankrike har sedan 1970-talet varit en rik källa för mitt måleri. Ett kärvare landskap än det väna Provence. Här slingrar sig stigar och mindre vägar kring vinodlingar och kalkstenskarga berg. De enklaste stigar blodröda av järnrik jord, ibland som ormar av asfalt i vingårdarnas illande gröna. Somliga leder stenlagda av århundradens vaskande väder, karga och kantiga att trampa och farliga för oförsiktiga. Branta passager där tankarna får vingar. Ängsliga blickar i avgrunder där dödens grinande mörker lurar. Vägen till bilden kan vara lång. Ibland behöver man bara gå runt hörnet, utanför byn. I en längre svit målningar har jag sökt fånga ljusets väg i ett landskap jag tror mig kunna, men som i sin föränderlighet tycks vara outtömligt på uttryck. Jag korsar mina spår och finner nya upplevelser för alla sinnen.

 Björns verk i Galleriet 

alt alt
alt

JOHN EYRE – I aktersalongen kan du se konstverken av John.

Gamla fordon, nya målningar. Mina inspirationskällor är gamla hojar och bilar från 50- och 60-talens Amerika. Jag har alltid haft en speciell kärlek till dessa ”reliker”, jag ser fordonen som personligheter som bär på var sin inspirerande historia. Tänk på alla färder och drömmar som fordonen gett upphov till, alla som älskat, grälat och gråtit i dessa baksäten!

Mina bilder är ofta hårt beskurna, jag kryper inpå mina motiv för att skapa spännande och nästan abstrakta, poetiska bilder och närgångna porträtt. Sen har jag valt akvarellen som medium då den har ett eget liv och lämpar sig väl till att återge rost och förfall på ett lite slumpmässigt men ändå kontrollerat sätt.

Det är ”levande” fordon jag porträtterar, jag hittar dem på upptäcktsresor genom Sverige och USA. På bakgårdar, i garage, på motorträffar och bilskrotar. ”Det är klart att pojkdrömmen finns med i bilderna, jag älskade dessa bilar som liten och den känslan har aldrig lämnat mig.

Men det är också ett sätt för mig att berätta en historia. Min historia. Vår närhistoria.”

Här följer några bilder från utställningen:

 

alt
alt alt