Senaste aktiviteter

VINPROVNINGEN

 

Liksom de senaste åren avslutades vårterminens program med en vinprovning. Det trettiotal medlemmar som hade hörsammat inbjudan, anmält sig och verkligen dök upp började kvällen med att njuta av barens välgjorda mackor. Därefter intogs platserna vid avsmakningsborden. Då stod Jan-Åke Johansson beredd att med hjälp av klubbmästaren och Christina Lindblom som utskänkare presentera årets utvalda viner för sommarbruk.

 

Det började med ett mousserande vin från Sydafrika, Pongracz, som har fått betyget: ”Fullt i klass med bra Champagne” men till ett mycket förmånligare pris.

 

Sen fick vi prova Lill-Babs utvalde Sauvignon Blanc från samma land samt ytterligare ett Sauvignon Blanc från Zonnenbloem och Fleur du Caps Chardonnay.

 

Vi fick även prova ett rosévin. Denna gång ett alldeles nytt från Allesverloren, som tidigare bara gjort rödviner. Det hör ännu så länge till beställningssortimentet.

 

Därefter serverades tre rödviner i olika prisklasser från 62 till 119 kr per helflaska.

 

Först ett Riojavin, Vinä Herminia Tempranillo, sedan Zonnenbloem Shiraz och slutligen  Villa Righettis Ripasso Valpolicella Classico. Righetti hör ju till Jan-Åkes absoluta favoriter bland vinmakare. Det kunde vi inte ta miste på.

 

Som avslutning fick vi avnjuta Valpolicelladruvan som desertvin, nämligen Delitia Recioto della Valpolicella samt det vita Chateau de Juge från Cadillac. Det vinet var det enda som vi hade provat vid en tidigare vinprovning.

 

 Av ljudnivån i lokalen att döma var nu alla mycket nöjda med kvällen och kunde sedan vandra hem i den sköna juninatten.

 

I alla fall gällde det Klubbmästaren!

 

alt

alt

 alt

 

alt

 

  alt

 

alt

 

 

Sista tisdan ”måndagen” den 29 april

Sista tisdan ”måndagen” den 29 april spelade Leo Lindbergs husband med Leo på piano, Erik Söderlind gitarr, Lars Ekman bas och Ali Djeridi trummor.  De bjöd som vanligt på en blandad jazz-kompott. Vi fick också ett välkommet besök av Calle Bagge som naturligvis spelade några låtar med bandet. Senare på kvällen kom också Rolf Arntsen med sitt dragspel.

 

Text och bild Lars Gunnar ”Larsa” Johansson.

 

NJ130429 jazz 009        NJ130429 jazz 008 Rolf Arntsen   

 

NJ130429 jazz 005 Lars Ekman  NJ130429 jazz 006 Calle Bagge

 

NJ130429 jazz 001

 

  

 

 

 

 

 

Festen 3 maj

Det var ett häftigt party 3 maj, trots eller tack vare att det var endast en sittning.

alt 

INGA och OLLE skötte Baren

 

alt  alt

Vi fick träffa Sunniva i Aktersalongen och Mats i Galleriet och höra derm tala om sina verk

 

Så var det dags att bli serverad av Pelle med personal, som bjöd på Sparrispannacotta med räkor

samt Vitello tonnato på ryggbiff med primörsallad och tomatpesto. Underbart gott!

 

Ganska snart drog SMOKINGLIRARNA igång musiken som var både dans- och hörbar:

alt

 

Gänget bestod denna gång av kapellmästaren Reimers Ekberg med trummorna, Göte

Wilhelmsson vid pianot, Hasse Larsson med basen och Deri Rowlands som sjöng.

 

 

 

Ådor

 

Stig Fyring

 

har gjort månadens auktionsverk.

Bilden heter Ådor.

 

Alla Ådorna kan bli dina.

 

Lägg ett bud på bilden. Du ser den i baren.

 

Minst 500:- bör den vara värd. Vad tycker du?

 

Skriv in din värdering.

 

alt

Pelle Törner

Pelle Törner åter den 16 maj

 

Det var ett kärt återseende för både Pelle och 20-talet medlemmar i publiken när han showade i Galleriet härom torsdagen. Pelle, som fick Skansens och Taubesällskapets Trubadurpris förra året, är inte bara en utomordentlig tolkare av vår visskatt från Bellman till Taube och Vreeswijk utan även en duktig gitarrist. En del visor har han dessutom skrivit själv.

 

Det var kul att höra Pelle berätta om första mötet med Björn Lindroth. Pelle var målare på Utö och anställd av Skärgårdsstiftelsen när chefen Bengt Westin kom ut på inspektion och hade med sig en säregen vän. Innan kvällen var slut var denne vän, Björn Lindroth, även Pelles vän. När Nordens Ljus bildades blev Pelle en av de tidiga medlemmarna.

Välkommen åter hälsar klubbmästaren!

 

Ulf du Rietz

 

 

 

alt