Senaste aktiviteter

Husmark om Eyron

Minnesprogrammet över vår medlem, pianisten Jan Eyron, den 22 november,

som genomfördes av den tidigare programvärden på Sveriges Radio, även känd från musikprogram i SVT, Elisabeth Husmark, gjorde ingen vän av Jan Eyron besviken.

 

Hennes kunnande om Jan var inte bara professionellt, hon har varit en nära vän till Jan sedan massor med år. Hon har även varit sångerska och därigenom lärt känna honom som ackompanjatör. Som vän följde Elisabeth Jan ända in i slutet. Han avled i juni i år efter en lång tids sjukdom. Det var på grund av sjukdomen som han inte kunde medverka på Nordens Ljus förra hösten i programmet om Mezzosopranernas tragiska kärlekshistorier.

 

Elisabeth berättade om det musikaliska underbarnet Jan, som började med att lära sig spela violin men ganska snart sadlade om till piano. Hans särskilda fallenhet som ackompanjatör upptäcktes tidigt och många operasångare och sångerskor ville ha honom med sig. Nicolai Gedda och Jan samarbetade under många år, vilket ledde till att han lärde sig ryska och blev specialist på det ryska musikarvet.

 

Undertecknad, som var vän med Jan sedan över 30 år, hade väntat att få höra om alla berömda operasångerskor, som Jan har ackompanjerat.

 

alt alt

Men Elisabeth hade valt att berätta om Jans enastående förmåga med utgångspunkt från en inspelning, som han gjorde på 1960-talet tillsammans med Erland Hagegård, med ett antal romanser av Franz Schubert och Georg Schumann. Den lilla skaran musikälskare i publiken fick njuta av att lyssna på ett antal välvalda musikklassiker.

 

I berättelsen om Jans personlighet, fick vi bl.a. höra att ha var mycket envis. En envishet, som tydligen har en viss fördröjning. Förra våren talade han med klubbmästaren om att få göra ett program om gamla romansinspelningar, han hade gjort. Det hade klubbmästaren ingen förståelse för. Men nu fick han det i alla fall framfört genom Elisabeth Husmark.

Hatten av för både Jan Eyron och vår nya medlem, berättaren Elisabeth.

 

Ulf du Rietz

Månadsfesten den 30 november

 

 

Månadsfesten den 30 november blev en succé. Maten som serverades, skaldjursterrin och torskrygg, var en smakupplevelse.

 

 

Efter maten tråddes dansen till välkända musiker; Stickan Söderqvist på trumpeten, Bernt Rosengren på tenorsaxen, Olle Steinholtz på kontrabasen, Calle Rasmusson på trummorna och Leo Lindberg på pianot. Publikens entusiasm var inget man kunde ta miste på.

 

 

 

Här visas några bilder från kvällen.

 

alt     alt 

 

alt alt 

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

”Jonny Goetzinger Show”

Torsdagen den 15 november med Jonny Goetzinger

Jonny hade annonserats som SAS-chef. SAS står för Sveriges Allmänna Sångförening, en kör som i dagarna fyller 150 år. Den är Jonny dirigent och ledare för.

Men han är även en spännande låtskrivare, trubadur och gitarrist, vilket ett drygt tjugotal medlemmar och gäster hade nöjet att få uppleva.

Klubbmästaren presenterade Jonny som en modern Bellman. Även det visade han prov på med sina finurliga tungvrickningstexter, framförda i ett rasande tempo. Samtidigt fanns det finstämda vemodiga partier. Allt hade Jonny själv skrivit.

 

alt alt

 

Publiken blev utmanad att delta i en del refränger, men det var ingen som kunde hänga med.

Jonny uppskattade mycket lokalens speciella miljö och närheten till en så engagerad publik. Det är vi glada för och vi önskar honom välkommen åter både som medlem och som artist.

Ulf du Rietz

Grafik och skulptur -november 2012

GRAFIK OCH SKULPTUR

 

I stora galleriet finner du grafik av

 

Ellen Cronholm.

 

Ellen Cronholm är årets stipendiat i Nils G Stenqvists Minnesfond.

 

Stipendieutdelning sker på lördag den 10 november kl.15.00

 

Utställningen pågår till den 28 november

 

Bilden ni ser här heter ”Vattenformation”

 

alt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I aktersalongen finns keramisk skulptur av

Gunilla Larsén

 

Temat för utställningen är : Princessdramer

 

alt alt
alt alt